Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen.
De ontwikkeling
Eerdere plannen waren geen integrale plannen voor het gehele gebied met een sluitende financiële onderbouwing. Om een integrale gebiedsontwikkeling mogelijk te maken heeft MRE de erfpacht met Attero beëindigd. Hierdoor is ze eigenaar en kan daardoor ook de ontwikkeling in eigen hand nemen.
Vanwege de eeuwigdurende nazorg voor de afvalberg is het belangrijk dat er een toekomstbestendig én kostendekkend plan komt. Dat maakt dat we kiezen voor een integraal plan voor het hele gebied, en niet om kleine stukjes te ontwikkelen. Dat integrale plan kan natuurlijk wel bestaan uit een combinatie van plannen.
In het zuidelijk deel wordt een groot deel van het terrein ingevuld door de golfbaan, Dierenrijk en de berg, waarop bijvoorbeeld geen bouwactiviteiten mogelijk zijn. Overigens zijn er wel degelijk ontwikkelingen en verbeteringen mogelijk in het zuidelijk deel, zoals het toevoegen van horecapunten, het verbeteren van wandel- en fietsroutes, outdooractiviteiten enzovoort.
Het bestuur van MRE en de gemeenteraden van de grondgebiedgemeenten hebben nog helemaal geen standpunt ingenomen. We hebben nu eerst geïnventariseerd wat er mogelijk is in het gebied, daarover gaan we in gesprek. Daarna volgt de uitwerking en het maken van keuzes. Deze worden dan voorgelegd aan de politiek.
De Metropoolregio maakt een plan en zoekt een marktpartij die dat plan wil en kan uitvoeren. Daarom is het belangrijk een plan te ontwikkelen dat én past binnen de ambities van de gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven, én draagvlak verdient van de omgeving, én ook nog aantrekkelijk is voor de markt.
We voeren brede marktconsultatie uit om belangstelling te peilen. Afhankelijk van het voorkeursscenario zal via een aanbesteding een zorgvuldige selectieprocedure worden uitgestippeld.
Verkeer en infrastructuur
De spoorlijn blijft. De twee spoorwegovergangen zullen open blijven als verbinding tussen de noord- en de zuidzijde. We zijn met alle betrokken partijen bij het gebied in gesprek over de gebiedsontwikkeling, zo ook met ProRail. Op dit moment wordt er niet gesproken over een tunnel.
Het snelfietspad is een grote plus voor het gebied, het wordt daarmee gemakkelijker en sneller bereikbaar voor fietsers uit de richtingen Eindhoven en Helmond.
Als het voorkeursscenario meer mobiliteit met zich meebrengt vraagt dat ook een nadere uitwerking voor de verkeersontsluiting. Daarvoor zien wij goede mogelijkheden.
Ideeën en initiatieven
Alle ideeën zijn welkom. Wel is helder dat we toe werken naar één robuust plan voor het gebied, waar straks een marktpartij mee verder kan. Wij sluiten niet uit dat initiatieven daarbinnen een plek kunnen vinden. Daarom verzamelen we alles en leggen dat ook vast.
In maart 2022 kon u de online vragenlijst invullen waarin u ook ideeën kon aandragen. Ook kon u deelnemen aan één van de gespreksavonden op 28 of 31 maart. Ook na deze tijd kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen via het contactformulier.
Dat hangt af van de keuzes die moeten worden gemaakt. Op dit moment faciliteren we alleen Bloem en Tuin en de Stationaire Motorenshow.
De berg en de bossen blijven uiteraard toegankelijk zoals ze dat nu ook zijn. Voor het noordelijk deel, boven de spoorlijn, hangt de toegankelijkheid mede af van de gekozen ontwikkelrichting. Mocht er een vakantiepark komen dan zal dit wel omheind moeten worden.
Ja, daar zijn mogelijkheden voor die worden meegewogen bij de planvorming.
Nee, de afvalberg is ter bescherming afgedicht met een zandlaag van 80 centimeter. Je kunt daarin geen funderingen aanleggen of bomen laten wortelen.
Huidige situatie
Het grootste deel van de voormalige stortplaats is aan de onderzijde afgedicht, waardoor er niets naar het grondwater kan lekken. Voor het kleine gedeelte dat aan de onderzijde niet is afgedekt vindt voortdurend zorgvuldige monitoring van het grondwater plaats. In de tijd dat het afval gestort werd was er namelijk nog geen sprake van goede afvalscheiding.
Regelmatig vindt er overleg plaats met de politie en de gemeenten om deze problematiek te bespreken. Zo nodig en mogelijk worden er dan passende maatregelen genomen.
Er zijn nog geen besluiten over het bestemmingsplan, maar het bestaansrecht daarvan staat niet ter discussie. In de ruimtelijke verkenning adviseert de landschapsarchitect beide voorzieningen te behouden.